zaterdag 12 april 2014

Bouwen van het model.

Op donderdag 10 april zijn we verder gegaan met het tekenen van de integrale ideeën. Ieder groepslid heeft een integraal idee getekend we hebben er dus in totaal vier. Deze integrale ideeën zijn getekend door gebruik te maken uit de in de morfologische kaart geselecteerde keuzes. Toen iedereen klaar was met het teken van het integrale idee hebben we gezamenlijk een keuze gemaakt voor het model dat we zouden gaan maken. We hebben bij deze keuze de vier integrale ideeën naast elkaar gelegd en de sterke punten van ieder idee meegenomen voor de bouw van het model. Door deze werkwijze hebben we ervoor kunnen zorgen dat ieder groepslid zijn bijdrage heeft kunnen leveren aan het modelontwerp. Na het maken van deze keuze zijn we begonnen met de bouw van het proof of concept. We zijn gezamenlijk gestart met het verzamelen van de materialen. Na dat we deze materialen hadden verzameld hebben we de taken verdeeld. Ik zelf heb me bezig gehouden met het maken van de conus waarin het venturi effect zal wordt gebruik om de hovercraft vooruit te stuwen. Tijdens het maken van deze conus ben ik gestart met twee blokken schuim die ik op dezelfde grote heb gesneden. Na het maken van deze blokken heb ik de maat van de propeller opgemeten en het gat in één van de blokken op deze maat gesneden. Toen heb ik hem nog wat aangepast zodat het de juiste grote had en verder opgeschuurd. Daarna ben ik gestart met het maken van de andere kant eerst heb ik een kleiner gat gemaakt dan in het andere deel. Toen heb de grote cirkel overgetrokken rondom de kleine cirkel. Daarna ben ik gestart met een stanleymes om de kleine cirkel mooi in de kleine cirkel te laten over lopen. Toen de hoofdvorm was uitgesneden heb ik hem vlak geschuurd. Daarna heb ik beide delen op elkaar gelijmd en verder vlak geschuurd. Als laatste heb ik de conus afgerond aan de boven zijde en verder afgeschuurd. De conus was nu klaar.
Er moest nog een kleine aanpassing worden gemaakt in de het conusmodel om plaats te maken voor de servo om het stuurmechanisme te laten werken.

Aan het eind van deze dag hadden we het volgende af.
  • Conus plus propeller voor thrust voorbeweging.
  • Bovenplaat van de hovercraft.
  • Onderplaat van de hovercraft.
  • Flappen voor het sturen.



Ik heb geleerd van deze dag hoe je door middel van verschillende integrale ideeën een model keuze kan maken. Ik ben blij met deze manier van werken omdat zo iedereen zijn bijdrage kan leveren. In het vervolg zal ik het daarom weer op dezelfde manier gaan aanpassen. Verder heb ik geleerd hoe je een conus kan maken waarin het venturi effect is verwerkt. De werkwijze die ik heb toegepast vond ik erg prettig werken. Verder ben ik benieuwd naar het eindresultaat dit zal op bouwdag twee worden afgerond. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten